קסם הפרי – איילה ז"ק יהודה / ביקורת קריאה

בתקופה האחרונה התחלתי להתאכזב מספרי הילדים שיוצאים עדיין עם הסטראוטיפים ששייכים לתקופה חשוכה של לפני 10 שנים ויותר – יש "מקצועות גבריים" ויש "מקצועות נשיים". אפילו יש הבדל בין אשכנזים לספרדים וגם רחמנא ליצלן – ערבים (שאף אחד לא ישמע שאני מוציא את השד העדתי מהבקבוק)…

אותי באופן אישי כששואלים מאיזו עדה אני, אני עונה שאני כבר דור רביעי בארץ ואני ישראלי. את הילדים שלי אני מחנך שאין הבדל בין אדם לאדם, או במילים אחרות – אדם הוא אדם הוא אדם, עד שמעשיו יוכיחו אחרת.

לכן מאד שמחתי לקבל לקריאה את הספר 'קסם הפרי' של איילה ז"ק יהודה. קיבלתי אותו כשהייתי עם נדב בדואר והוא מייד חטף אותו ורץ לקרוא.

 

ישבנו לנו ליד השולחן ונדב (בן 6, כיתה א') מקריא לי. הוא כל כך התלהב מהספר, עד שהוא סיים אותו במהירות (והוא גם זוכר כל מה שהוא קורא). אני מודה – לקח לי כמה דקות להבין שאורן הגנן זה לא אותו אחד שמגיע פעמיים בחודש לכסח לנו את הדשא, אלא זה הגנן של הגן (סטריאוטיפים טבועים בנו…). אהבתי שכל המשפחות שוות בישוב פרותיים – האשכנזים, הספרדים וגם המשפחה הערבית. ההתייחסות היא לשם בלבד ולא למוצא – כולם שווים. כל ילד מדבר בתורו ומציג את טיעוניו בנימוס ובשקט בזמן ששאר הילדים מקשיבים בשקט ולא מתפרצים אחד לדברי השני – יש כאן ערך חינוכי אדיר ודיברתי על זה עם נדב שלי.

נדב קורא את 'קסם הפרי'

רק בסוף הדיון, כאשר כל ילד סיים לשטוח את טיעוניו, אורן הגנן נכנס ומציע פתרון… מהו אותו פתרון ? תקראו בעצמכם…

אני באמת רוצה להאמין שנדב הבין מה מסתתר מאחורי המילים והחרוזים של הסופרת – על ערך ההקשבה ותרבות הדיבור והדיון (מזל שהוא לא רואה ערוץ 99).

האיורים של ליה קורץ הם ממש לא ילדותיים ומתייחסים לילדים שקוראים את הספר כבוגרים לכל דבר.

אני חושב שזה בעצם מה שהכי הקסים אותי – גם אל הילדים מתייחסים כאנשים ולא כילדים… מומלץ בחום לילדים מגיל 4 עד 8 ואפילו יותר…

*

איילה ז"ק יהודה, בעלת תואר שני בחינוך, מחנכת ומנהלת בבית הספר 'הראלי העברי' בחיפה וזהו ספרה הראשון.

הוצאת "אופיר ביכורים", המתמחה בקידום יוצרי מקור בראשית דרכם. ניתן להשיג את "קסם הפרי" בחניות הספרים המובחרות. מחיר מומלץ לצרכן 45 ₪ או באתר האינטרנט www.ofir.org.il.

להשאיר תגובה

